Berita Industri

10 Trend Teratas di Pasar Ekstrak Tumbuhan pada tahun 2021, Dipengaruhi oleh Wabak

2021-03-30
Menjelang akhir tahun 2020, bencana wabak belum jatuh, dan angsa hitam masih terbang di langit. Pada "waktu gelap" seperti ini, dunia mengalami kemelesetan ekonomi yang teruk dan penurunan perdagangan global. Keutamaan pertama bagi semua negara di dunia adalah memastikan keselamatan makanan dan keselamatan simpanan makanan. Apa kesannya terhadap industri pemakanan dan kesihatan? Apakah trend industri masa depan? Apakah turun naik yang tidak menentu?

Pada 17 Disember, "Forum Inovasi dan Pembangunan Ekstrak Alami dan Forum Pembangunan Industri Bahan Asli" yang ditaja oleh Dewan Perniagaan China untuk Pengimport dan Pengeksport Ubat dan Produk Kesihatan telah diadakan di CPHI Expo di Pusat Pameran Antarabangsa Baru Shanghai. Dalam pertemuan itu, dewan import dan eksport produk perubatan dan kesihatan China di cabang cabang ekstrak tumbuhan, Mr Cheng-wen zhang Berkongsi wacana "kesan mahkota baru di pasar makanan tambahan", penafsiran mendalam mengenai wabak itu, suplemen makanan dan ekstrak tumbuh-tumbuhan trend pasaran, biarkan di masa depan pembangunan industri pemakanan dan kesihatan penuh keyakinan.

01. Pemulihan ekonomi masih jauh, tetapi industri makanan tambahan semakin meningkat

Selepas wabak ini, ekonomi tidak akan kembali normal dalam jangka masa yang lama. Artinya, dalam situasi sekarang, tidak mungkin kita dapat kembali ke tempat kita sebelum wabak tanpa vaksin atau imunisasi yang meluas. Ini adalah pilihan terburuk yang mungkin kita hadapi. Itu bererti kita akan mengalami krisis besar yang memerlukan waktu lama untuk pulih.

Apa perubahan yang akan dibawa oleh model ekonomi ini kepada kita?

1) Pertama, proteksionisme perdagangan dan perang perdagangan akan menjadi kebiasaan untuk masa yang lama;

2) Orang kurang dan cenderung untuk bercuti di luar negara dan menghadiri lebih sedikit pameran dan persidangan antarabangsa. Konsep perkampungan global akan dilupakan untuk masa yang lama.

3) Dasar pelepasan dan penerbitan mata wang yang tergendala yang harus diguna pakai akan memberi kesan yang tidak menentu terhadap trend ekonomi selepas wabak ini;

4) Pengembangan Internet yang berlebihan, didorong oleh pekerjaan dan wabak dari rumah, akan mengubah tingkah laku orang.

Tetapi bagi industri makanan tambahan, wabak ini telah meningkat. Di Amerika Syarikat, misalnya, pada awal wabak, lawatan ke laman media arus perdana seperti Twitter dan Reddit untuk produk yang meningkatkan imuniti meningkat 4.4 kali, lawatan ke produk anti-radang meningkat 2.8 kali, lawatan ke produk elderberry meningkat 16.6 kali, lawatan ke echinacea 9.4 kali, dan lawatan ke vitamin C dan D lebih daripada tiga kali ganda. Dalam trafik seperti ini, Amerika Syarikat pada bulan Mac mineral mineral, asid amino, enzim pencernaan, makanan tambahan dan penjualan produk lain meningkat dengan ketara.

02. Pasaran global untuk ekstrak tanaman yang berkembang pesat dijangka tumbuh 16.5% pada masa akan datang

Pasaran global untuk ekstrak tumbuhan mencapai 23.7 bilion yuan pada tahun 2019 dan dijangka mencapai 59.4 bilion yuan pada tahun 2025, dengan kadar pertumbuhan kompaun 16.5% dari tahun 2019 hingga 2025. Perkembangan fitokimia dalam dekad yang lalu kadar pertumbuhan purata global sekitar 5 %, kerana orang prihatin tentang kesan aditif sintetik, ubat tumbuhan, ekstrak herba untuk meningkatkan pemahaman tentang manfaat kesihatan, dan ekstrak tumbuhan penyelidikan dan aktiviti pertumbuhan dan populariti industri makanan, minuman dan minuman juga permintaan yang semakin meningkat untuk ekstrak tumbuhan. Oleh itu, pasaran untuk ekstrak tumbuhan akan berkembang pesat pada masa akan datang.

Walaupun pertumbuhan pesat di rantau Asia-Pasifik, ukuran pasaran A.S., yang menjadi tumpuan pasaran penanaman global, tetap besar. Menurut NBJ, jumlah penjualan makanan tambahan herba di AS mencapai $ 9.602 bilion pada tahun 2019, membelanjakan $ 750 juta lebih banyak berbanding tahun 2018 dan meningkat 8.6% dari tahun 2018. Sejak tahun 2000, pasaran AS mengalami pertumbuhan negatif hanya pada tahun 2003 dan 2010 Trend keseluruhan berkembang, dengan kadar kenaikan sekitar 5%, dan kadar pertumbuhan dijangka melebihi 10% pada tahun 2020.